Digitaal leren: lessons learned
5 online lunchsessies
Maandag 19 april – ZELFSTURING
Maandag 26 april – FLIPPING THE CLASSROOM
Maandag 3 mei – ACTIVEREND LEREN
Maandag 10 mei – DIGITALE PRACTICA
Maandag 17 mei – VERBINDING
- Onderwijsbeleid
- 2023 AUHA-online lunchseminaries authentiek leren
- 2021 Digitaal leren: Lessons learned
- 2019 AUHA Onderwijsdag
- Schakelprogramma’s
- Afwijkende toelating Hoger Onderwijs
> Bachelors
> Graduaten - EVC-EVK
- Project studiekeuze kandidaat-studenten met een leefloon
- THEA
- Antwerp Short Course (Ukraine)
Wat hebben we geleerd uit de voorbije coronaperiode waarin we vliegensvlug moesten schakelen naar digitaal hoger onderwijs? Wat werkte er goed? Wat werkte er minder goed? En vooral: wat nemen we mee naar het ‘nieuwe normaal’ in de post-coronaperiode?
De presentaties van deze online sessies Digitaal leren: lessons learned kunt u herbekijken.
U kan de sessies herbekijken door te klikken op ‘video’. U kan de ppts herbekijken door te klikken op de titel.
MAANDAG 19 APRIL – ZELFSTURING
Omwille van technische problemen werd deze sessie niet opgenomen. De powerpoints zijn wel beschikbaar.
Digitaal leren heeft als gevolg dat studenten veel zelfstandiger aan de slag moeten dan in het traditionele onderwijs. Ze zijn veel meer op zichzelf aangewezen voor planning en oriëntatie. Hoe zorg je als docent voor voldoende structuur en ondersteuning?
- moderator Steven Sterkx van de Karel de Grote Hogeschool
- ‘Zelfsturing bij studenten stimuleren: aanpak en voorbeelden’ door Stijn Vanhoof en Emilie Lemaire van KdG
- Online leermodules in het opleidingsonderdeel: Kinesitherapie bij kinderen’ door Patricia Van de Walle van UAntwerpen
- reactie van Dries Meert, student AP Hogeschool
MAANDAG 26 APRIL – FLIPPING THE CLASSROOM
Studenten gaan zelf aan de slag met het cursusmateriaal. Nadien komen ze bij de docent voor vragen, diepgang en oefenmateriaal. Hoe werkt dit in een volledig digitale omgeving? Kan jij als docent de studenten voldoende ondersteuning geven?
- moderator Alison Noble van de Hogere Zeevaartschool (video)
- ‘Hoe houd je je studenten op het juiste (leer)pad?’ door Christine Schauw en Eve Vanhaecht van UAntwerpen (video)
- ‘Case Study: Marketing Metrics – een vak geflipt in 10 eenvoudige stappen’ door Pieter Wuyts van KdG (video)
- reactie van Nicolas Hoef, student HZS (video)
MAANDAG 3 MEI – ACTIVEREND LEREN
De interactiemogelijkheden in een digitale context zijn beperkt. Hoe zorg je toch voor een voldoende mix van werkvormen waarbij studenten actief betrokken worden en ook eigen meningen en ervaringen kunnen inbrengen? Hoe bevorder je de interactie tussen student en docent? Tussen studenten onderling?
- moderator Pieter Depessemier van de AP Hogeschool Antwerpen (video)
- ‘Co-teaching als sleutel in activerend online leren’ door Eva Faes en Brenda Froyen van AP Hogeschool (video)
- ‘Interactief lesgeven met behulp van Blackboard Collaborate’ door Christine Lippens van UAntwerpen (video)
- reactie van Marie-Sol Gillain Sebrechts, studente KdG (video)
MAANDAG 10 MEI – DIGITALE PRACTICA
Kan je ook practica organiseren in een digitale leeromgeving? Is digitaal leren niet vooral afgestemd op het verwerven van meer theoretische kennis? Niet altijd zo blijkt? Wat heb je nodig om digitale practica te organiseren? Wat is er mogelijk?
- moderator Veerle Meuleman van de Karel de Grote Hogeschool (video)
- ‘Digitale practica in de bacheloropleiding Elektromechanica’ door Amedee Beylemans en Bert Pauwels van AP Hogeschool (video)
- ‘Het online vaardighedenlabo in de bacheloropleiding diergeneeskunde’ door An Langbeen van UAntwerpen (video)
- reactie van Fran Gillis, studente KdG (video)
MAANDAG 17 MEI – VERBINDING
Connectie verbroken? Hoe houd ik als docent studenten voldoende betrokken, gemotiveerd, en volg ik op of alle studenten nog mee zijn? Welke impact heeft digitaal leren op motivatie, concentratie en inspanning?
- moderator Luc Van de Poele van de Universiteit Antwerpen (video)
- ‘Digitale communities in de bacheloropleiding Orthopedagogie’ door Veerle Portael van AP Hogeschool (video)
- ‘Hoe verbinding zoeken anno 2021?’ door Peter De Potter van KdG (video)
- reactie van Arne Cobben, student UAntwerpen (video)